Ha passat gran part de l’estiu i aquest, malauradament, ha fet reviscolar al nostre Ajuntament conductes que pensàvem superades. No esperàvem gaire avenços per part de l’actual equip de govern, però com a mínim teníem l’esperança que es mantenguessin les fites assolides i no es tornàs cap enrere.
Assessors
Set anys feia que la figura de l’assessor havia deixat d’aparèixer pel consistori i a l’estiu ha retornat a l’ajuntament en forma de dos nous assessors. Encara esperam que qualcú ens pugui avançar els mèrits que justifiquen la seva contractació. No ho faran, no hi ha res que justifiqui la seva contractació: és el cost que pagarem els ciutadans pels que volen governar a qualsevol preu.
Mentides
El menyspreu per la veritat també s’ha fet palès durant aquest estiu. Al juliol l’Ajuntament anunciava l’inici de la redacció d’un pla economicofinancer de dos milions d’euros per superar la regla de despesa i dels seus catastròfics efectes. Tot i reconèixer durant el plenari que ni la quantitat ni els efectes eren els comentats, no han fet ni faran, cap rectificació oficial. Varen utilitzar l’Ajuntament per difondre una mentida i posar dubtes sobre la gestió econòmica dels passats anys, però finalment la veritat va lluir.
L’Ajuntament, avui, està en condicions econòmiques òptimes, l’endeutament és zero i amb un quantitat propera als 20.000.000 € a la caixa de l’Ajuntament. Les mentides no tenen lloc a una institució honorable com és l’Ajuntament i ens pareix lamentable el tarannà del nou equip de govern que utilitza la mentida per desprestigiar la seriosa gestió de l’anterior equip de govern.
Opacitat
Pel plenari d’agost ens varen sorprendre amb la modificació de la base 39 de les bases d’execució del pressupost del 2019. Aquesta base regula les subvencions a partits polítics i la seva justificació.
La proposta eliminava la necessitat de justificació de la despesa realitzada amb la subvenció, eliminant el control que sobre aquesta realitzava fins ara el departament d’Intervenció. Consideram que els partits polítics han de ser exemplars en matèria de transparència i de forma molt especial, amb la destinació dels fons públics rebuts. No és just obligar totes les associacions culturals, socials i esportives a justificar fil per randa les subvencions rebudes per part de l’Ajuntament i que els partits polítics tenguin una via de justificació molt més laxa. això és un retrocés inacceptable en el control i la transparència de l’Ajuntament i una pèssima targeta de presentació per als membres del nou equip de govern.
Pèrdua de participació
Aquest estiu també va recuperar una mala praxis. Durant la passada legislatura es varen fer avanços significatius sobre la participació ciutadana: es va aprovar un reglament de participació, es varen obrir els plenaris a la participació de tothom i es va fomentar la participació directa del ciutadà sobre les inversions mitjançant els pressuposts participatius. Durant la passada legislatura la destinació d’un milió d’euros d’inversions es va reservar a projectes proposats i validats per la ciutadania. L’equip de govern ja ha anunciat que enguany no executarà els pressupost reservat a la participació ciutadana, un retrocés difícil de justificar.
Retorn de les males formes
Els plenaris municipals són el més alt òrgan de govern de les entitats locals. Lloc per al debats i la discrepància, però on no tenen cabuda les faltes de respecte. Els regidors electes han de conèixer la reglamentació sobre el funcionament dels plens municipals i el batle té l’obligació de posar ordre i de fer respectar els procediments i d’nstar els membres del seu equip a comportar-se amb el respecte degut a la institució que representen.
En definitiva, l’equip de govern ha aprofitat l’estiu per retornar els assessors, les mentides, la falta de transparència, per fer desaparèixer de la participació i fent lloc a les males formes. Tot això suposa un retrocés que ens allunya de l’Ajuntament i el municipi que la majoria de llucmajorers volem.
Jaume Tomàs i Maria Barceló, regidors de MÉS per Llucmajor.